Realitný maklér pri prevode nehnuteľnosti
20. diel: Realitný maklér pri prevode nehnuteľnosti
V najnovšej časti realitnej poradne sa budeme venovať otázke z praxe, ktorú si ľudia pri plánovanom prevode alebo prenájme nehnuteľností čoraz častejšie kladú – je potrebné mať pri prevode nehnuteľnosti realitného makléra či stačí využiť služby notára / advokáta?
Pri aktuálnej realitnej situácií, kedy sa z dôvodu nedostatku predávajú nehnuteľnosti rýchlejšie ako kedykoľvek predtým, si mnohí kladú otázku, či je naozaj nevyhnutné využiť pri predaji, resp. kúpe alebo prenájme nehnuteľnosti služby realitného makléra alebo si tieto služby zabezpečia sami, prípadne s pomocou advokáta / notára.
Ak ste v realitnom svete ako doma a teda poznáte napríklad spôsob odborného nacenenia nehnuteľnosti, profesionálne zvládate prípravu nehnuteľnosti na predaj a jej prezentáciu, s radosťou vykonávate obhliadky so záujemcami a odpovedáte na ich otázky, zabezpečíte prípravu podkladov a dokumentácie k prevodu až po jej odovzdanie na príslušných úradoch a mnoho iného, gratulujeme, služby realitného makléra nepotrebujete. V tomto prípade, však vrelo odporúčame dbať najmä na prípravu podkladov a dokumentácie ohľadne prevodu nehnuteľnosti a túto skutočnosť zveriť advokátovi alebo notárovi. Advokát alebo notár, Vám v rámci poskytovania právnych služieb zabezpečia vypracovanie právnych dokumentov – štandardne len zmlúv, bez ďalších potrebných dokumentov k prevodu / prenájmu. Teda ich prínos služieb v rámci prevodu, resp. prenájmu nehnuteľnosti je veľmi úzky a obmedzený. Advokát a notár vám síce vypracujú zmluvné podklady, ale nakoľko vo väčšine prípadov nepoznajú osobne nehnuteľnosť, dôvody predaja, špecifiká celého procesu prevodu nehnuteľnosti a detaily okolo neho, vypracujú vám dokumenty „všeobecne“ a nie podľa konkrétnych potrieb predávajúceho / kupujúceho.
Naproti tomu, realitný maklér, či už na strane predávajúceho alebo kupujúceho okrem štandardných služieb, ktoré poskytuje ( profesionálne fotografie, videá, 3D obhliadky, homestaging, cenový odhad, obhliadka, príprava podkladov a zmluvnej dokumentácie priamo od advokáta a zabezpečenie podpisu dokumentov na notárskom úrade, odovzdanie nehnuteľnosti s prehlásením energií na nových majiteľov....) pozná prevádzanú nehnuteľnosť osobne, preverí si jej technický stav, oboznámi sa s kompletnou dokumentáciou, komunikuje s oboma stranami a pri procese prevodu nehnuteľnosti zohľadní všetky detaily a osobné požiadavky – napr. prispôsobí termín sťahovania z predávanej nehnuteľnosti do novej nehnuteľnosti. Zároveň realitný maklér okrem vyššie spomínaného zabezpečí aj tzv. „popredajný servis“ – teda jeho práca nekončí len podpisom kúpnej zmluvy, resp. zmluvy o prenájme nehnuteľnosti, ale zabezpečí aj ďalšie podklady na odovzdanie a prepis nehnuteľnosti.
Tak ako, trúfate si na prevod/prenájom nehnuteľnosti osobne alebo to radšej necháte na profesionálov?
Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte sa nám nezáväzne ozvať.
Mgr. Ľudmila Zelinková